Informatie en Advies

Waar kunt u terecht voor hulp? Waar kunt u een beroep op doen als u niet meer uitkomt met uw geld? Welke voorzieningen zijn er voor mensen met een beperking? Het team Informatie en Advies geeft antwoord, via telefoon, mail of online. Het team is er voor iedereen die woont, werkt of zorgt in Utrecht.

 

Het maakt niet uit of u vrijwilliger bent, beroepskracht, of hulp zoekt voor uzelf of een naaste. Het stadsteam Informatie en Advies adviseert en wijst de weg. Indien mogelijk geven zij kortdurende hulp. Voor uitgebreide ondersteuning kunt u terecht bij andere organisaties. De medewerkers denken graag met u mee bij welke organisatie u het beste terecht kunt.

Het team biedt de volgende producten en diensten aan:

 

U Gids

Via www.ugids.nl vindt u informatie over voorzieningen in de gemeente Utrecht. U kunt zoeken aan de hand van twaalf thema's. Ook kunt u direct een trefwoord intypen. U Gids zoekt in de eigen website, maar raadpleegt ook een handvol andere betrouwbare websites, zoals die van de Belastingdienst, de gemeente Utrecht en het CIZ. U Gids wordt beheerd door medewerkers van U Centraal en biedt informatie over ondersteuningsmogelijkheden in en voor de stad Utrecht.

 

De Geldzaak

Baan onlangs verloren? Binnenkort op kamers? Lig je in scheiding of gaat u juist samenwonen? Dit zijn levensgebeurtenissen waardoor de financiële situatie vaak ook verandert. Wilt u goed voorbereid zijn op deze veranderingen, en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak: een plek in de stad waar u zelf (online) aan de slag gaat, maar waar ook een professional aanwezig is die met u mee kijkt. U krijgt antwoorden op vragen als:
- Heb ik recht op tegemoetkomingen?
- Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ik ga studeren? 

Waar & Wanneer:

Op dinsdag en woensdag tussen 16.00 – 18.00 uur Drift 11 in Utrecht (Binnenstad) Op werkdagen bereikbaar via WhatsApp nr: 06 – 23 36 50 51.

 

Geldwijzer030

Geldwijzer 030 is bedoeld om mensen met financiële vragen op het goede spoor te zetten. Heeft u schulden? Laat schulden niet oplopen en ga dan naar het buurtteam. Zij kunnen u verder helpen. Op www.buurtteamsutrecht.nl vind u een postcodezoeker, die aangeeft waar het buurtteam in uw wijk te vinden is. De informatie wordt bijgehouden door het stadsteam Informatie en Advies.

 
Online dienstverlening

Chat:

Kunt u niet vinden wat u zoekt? Tijdens het chatspreekuur kunt u uw vraag voorleggen aan een medewerker van het team Informatie en Advies. De medewerker helpt u dan verder op weg.

WhatsApp:

Het Stadsteam Informatie & Advies is ook via het volgende WhatsApp nummer bereikbaar:
06 – 23 36 50 51. De medewerker helpt u dan verder op weg. Wij zullen binnen één werkdag reageren.

Privacy: Belangrijk om te weten is dat de berichten niet beveiligd zijn. Wissel geen privégegevens uit via dit nummer. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de voorwaarden en privacyverklaring van WhatsApp.

Mijn Gids


Forum: 

Soms is een soortgelijke vraag eerder gesteld. In het forum op Mijn Gids geven beroepskrachten, vrijwilligers, mantelzorgers en hulpvrager elkaar advies. U kunt het vrij raadplegen; als u zelf wilt reageren, dan moet u zich registreren bij Mijn Gids. Uit respect voor uw privacy vragen wij zo min mogelijk gegevens van u.

Dossiers:

Niet alle informatie kan in de U Gids worden opgenomen. Soms is de informatie te uitgebreid of niet voor iedereen interessant. Op Mijn Gids vindt u onder de verschillende thema’s nog extra informatie. Om deze informatie te kunnen raadplegen, dient u zich (net als bij het forum) te registeren bij Mijn Gids.

Abonneren:

Wilt u graag op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen rondom een bepaald thema? In Mijn Gids kunt u zich abonneren op specifieke informatie uit de dossiers of het forum. Wanneer er informatie op dit thema wijzigt of wordt aangevuld, wordt u hierop geattendeerd met een e-mail.

 

De papieren Plusgids

Ook in deze tijd van digitalisering horen we regelmatig van mensen dat er behoefte blijft aan een informatiegids op papier. Elk voorjaar verschijnt een geactualiseerde versie van de papieren Plusgids Utrecht. U vindt de gids in o.a. buurthuis, woonzorgcentrum en de bibliotheek. Ook kunt u de gids ophalen bij U Centraal aan het Pieterskerkhof 16 en de Drift 11. Wilt u als instantie graag meerdere exemplaren van de Plusgids ontvangen, dan kunt u ons een e-mail sturen.

Hier kunt de papieren gids digitaal doorbladeren

Ondersteuning bij sociaal juridische vragen

Wet- en regelgeving verandert vaak in rap tempo. Dat is niet voor iedereen bij te houden. De sociaal juridische medewerkers van het Stadsteam Informatie en Advies zijn op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en veranderingen in wet- en regelgeving. Zij verspreiden hun kennis onder de beroepskrachten en vrijwilligers van U Centraal. Wilt u meer weten over de sociaaljuridische dienstverlening / hulp bij Financien en administraties door vrijwilligers van  U Centraal, kijk dan bij Vrijwilliger nodig.

Ondersteuning bij Leven met een beperking

Het leven met een beperking kan specifieke vragen met zich meebrengen. Deze doelgroep bestaat uit mensen met een (licht) verstandelijke beperking, autisme, lichamelijke beperking, chronische ziekte of Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Door hun beperking hebben deze mensen vaak meer ondersteuning nodig in het dagelijks leven. Binnen het Stadsteam Informatie en Advies werkt een medewerker met het specialisme ‘leven met een beperking’. Deze specialist geeft u graag informatie en advies over het leven met een beperking.    

De Klantondersteuner

De Klantondersteuner is er voor mensen die hulp krijgen van een buurtteam of een WMO-voorziening hebben aangevraagd. De Klantondersteuner kijkt met u mee hoe de hulp en het proces lopen, welke keuzes zijn gemaakt en of ondersteuning bij een eventuele bezwaar- of klachtenprocedure gewenst is. Hier vindt u meer informatie.

ActUgids

Op de hoogte blijven van recent gewijzigde wet- en regelgeving in Utrecht? Meldt u zich dan hier aan voor de tweemaandelijke nieuwsbrief.

2017:
ActUgids, februari
ActUgids, april
ActUgids, juni

 

 

 

'Ik ben me meer bewust geworden van wat mij te wachten staat, mede doordat ik dementie nu beter begrijp.' Deelnemer aan gespreksgroep voor mantelzorgers van mensen met dementie