Informatie en Advies

U Centraal biedt informatie en advies via verschillende diensten en producten.

 

Stadsteam informatie en advies

Waar kunt u terecht voor hulp? Wat kunt u doen als u niet meer uitkomt met uw geld? Welke voorzieningen zijn er voor mensen met een beperking? Het Stadsteam informatie en advies wijst de weg. U kunt bellen, mailen, chatten, of in gesprek gaan. Ook informeert het team Utrechtse burgers, vrijwilligers en beroepskrachten over plaatselijke en landelijke regelingen, voorzieningen en activiteiten. Die informatie is onder meer beschikbaar via www.ugids.nl, www.geldwijzer030.nl en de jaarlijkse papieren Plusgids Utrecht.

Het Stadsteam informatie en advies is er voor iedereen die woont, werkt of zorgt in Utrecht.


Sociaal Raadsliedenwerk

De sociaal raadslieden zijn wegwijzers voor burgers in de complexe wereld van wetten, regelingen, voorzieningen en (overheids-)instellingen. Zij helpen burgers gebruik te maken van de regelingen en voorzieningen waar zij recht op hebben. Burgers, professionele en vrijwillige hulp- en dienstverleners kunnen een beroep doen op de specialistische kennis van de sociaal raadslieden.
De sociaal raadslieden zijn onder meer gespecialiseerd in sociale zekerheid, belastingen, financiën, werk, huisvesting, vreemdelingenrecht, personen- en familierecht, onderwijs en consumentenzaken.

Lees hier meer over het sociaal raadsliedenwerk


U Gids

Via www.ugids.nl vindt u informatie over gemeentelijke voorzieningen en over landelijke regelingen waar u gebruik van kunt maken. U kunt zoeken aan de hand van twaalf thema's of direct een trefwoord intypen. U Gids zoekt in de eigen website, maar raadpleegt ook een handvol andere betrouwbare websites, zoals van de Belastingdienst, de gemeente Utrecht en het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U Gids wordt beheerd door het Stadsteam informatie en advies. De site biedt uitgebreide informatie voor iedereen die woont, werkt of zorgt in de stad Utrecht.

 

De Geldzaak

Gaat u binnenkort met pensioen? Word je 18 jaar? Gaat u scheiden, of juist samenwonen? Bent u ontslagen of kunt u door ziekte niet meer aan het werk? Dit zijn veranderingen in het leven die haast altijd gevolgen hebben voor de financiële huishouding; uw geld. Wilt u goed voorbereid zijn op zulke veranderingen, en voorkomen dat er achterstanden ontstaan? Kom dan eens langs bij De Geldzaak. Een plek in de stad waar u zelf (online) aan de slag kunt met een professional die u informeert en met u mee kijkt. U krijgt antwoorden op vragen als:

- Heb ik recht op extra tegemoetkomingen? Maak ik wel gebruik van de mogelijkheden die er zijn?
- Hoe kom ik beter uit met mijn geld? Waar kan ik op besparen?
- Wat staat mij financieel te wachten als ......

Waar & Wanneer:

Elke dinsdag van 15.30 tot 17:30 uur kunt u zonder afspraak binnenlopen in de centrale bibliotheek (Oudegracht 167). U vindt ons op de derde etage in de 'serrekamer'. Komt dit niet goed uit? U kunt ook een afspraak maken via WhatsApp nr 06 23 36 50 51, of bij de receptie aan de Drift 11 (binnenstad).

Geldwijzer030

Geldwijzer 030 is bedoeld om mensen met financiële vragen of problemen op het goede spoor te zetten. U vindt hier plaatselijke en landelijke informatie waarmee u uw kennis over geldzaken kunt vergroten. De website wordt onderhouden door het Stadsteam informatie en advies.
Heeft u schulden? Laat ze dan niet oplopen en ga naar het buurtteam. Hier wordt u verder geholpen. Op www.buurtteamsutrecht.nl vindt u met de postcodezoeker waar het buurtteam in uw wijk te vinden is.

 
Online dienstverlening

Chat:

Kunt u niet vinden wat u zoekt? Tijdens het chatspreekuur kunt u uw vraag voorleggen aan een medewerker van het team Informatie en Advies. De medewerker helpt u dan verder op weg.

WhatsApp:

Het Stadsteam Informatie & Advies is ook via het volgende WhatsApp nummer bereikbaar:
06 – 23 36 50 51. De medewerker helpt u dan verder op weg. Wij zullen binnen één werkdag reageren.

Privacy: Belangrijk om te weten is dat de berichten niet beveiligd zijn. Wissel geen privégegevens uit via dit nummer. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de voorwaarden en privacyverklaring van WhatsApp.

Mijn Gids


Forum: 

Soms is een soortgelijke vraag eerder gesteld. In het forum op Mijn Gids geven beroepskrachten, vrijwilligers, mantelzorgers en hulpvrager elkaar advies. U kunt het vrij raadplegen; als u zelf wilt reageren, dan moet u zich registreren bij Mijn Gids. Uit respect voor uw privacy vragen wij zo min mogelijk gegevens van u.

Dossiers:

Niet alle informatie kan in de U Gids worden opgenomen. Soms is de informatie te uitgebreid of niet voor iedereen interessant. Op Mijn Gids vindt u onder de verschillende thema’s nog extra informatie. Om deze informatie te kunnen raadplegen, dient u zich (net als bij het forum) te registeren bij Mijn Gids.

Abonneren:

Wilt u graag op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen rondom een bepaald thema? In Mijn Gids kunt u zich abonneren op specifieke informatie uit de dossiers of het forum. Wanneer er informatie op dit thema wijzigt of wordt aangevuld, wordt u hierop geattendeerd met een e-mail.

De papieren Plusgids

Ook in deze tijd van digitalisering horen we regelmatig van mensen dat er behoefte blijft aan een informatiegids op papier. Elk voorjaar verschijnt een geactualiseerde versie van de papieren Plusgids Utrecht. U vindt de gids in o.a. buurthuis, woonzorgcentrum en de bibliotheek. Ook kunt u de gids ophalen bij U Centraal aan het Pieterskerkhof 16 en de Drift 11. Wilt u als instantie graag meerdere exemplaren van de Plusgids ontvangen, dan kunt u ons een e-mail sturen.

Hier kunt de papieren gids digitaal doorbladeren: www.ugids.nl/plusgids

Ondersteuning bij sociaal juridische vragen

Wet- en regelgeving verandert vaak in rap tempo. Dat is niet voor iedereen bij te houden. De sociaal juridische medewerkers van het Stadsteam Informatie en Advies zijn op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en veranderingen in wet- en regelgeving. Zij verspreiden hun kennis onder de beroepskrachten en vrijwilligers van U Centraal. Wilt u meer weten over de sociaaljuridische dienstverlening / hulp bij Financien en administraties door vrijwilligers van  U Centraal, kijk dan bij Vrijwilliger nodig.

Ondersteuning bij Leven met een beperking

Het leven met een beperking kan specifieke vragen met zich meebrengen. Deze doelgroep bestaat uit mensen met een (licht) verstandelijke beperking, autisme, lichamelijke beperking, chronische ziekte of Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Door hun beperking hebben deze mensen vaak meer ondersteuning nodig in het dagelijks leven. Binnen het Stadsteam Informatie en Advies werkt een medewerker met het specialisme ‘leven met een beperking’. Deze specialist geeft u graag informatie en advies over het leven met een beperking.    

De Klantondersteuner

De Klantondersteuner is er voor mensen die hulp krijgen van een buurtteam of een WMO-voorziening hebben aangevraagd. De Klantondersteuner kijkt met u mee hoe de hulp en het proces lopen, welke keuzes zijn gemaakt en of ondersteuning bij een eventuele bezwaar- of klachtenprocedure gewenst is. Hier vindt u meer informatie.

U wijzer

De U wijzer bevat informatie over alle mogelijke financiële en administratieve zaken. Denk aan onder meer aan:

  • Werk en uitkering
  • Zorg
  • Financiële voorzieningen (alles van bijzondere bijstand tot de U-pas)
  • Belastingen en toeslagen
  • Schulden en vaste lasten

De U wijzer is geschikt voor hulpverleners, consulenten en iedereen die meer wil weten over de verschillende financiële en administratieve zaken die landelijk of in de gemeente Utrecht zijn geregeld.

De U wijzer is samenwerking met de Tussenvoorziening gemaakt.

ActUgids

Op de hoogte blijven van recent gewijzigde wet- en regelgeving in Utrecht? Meldt u zich dan hier aan voor de tweemaandelijke nieuwsbrief.

 

 

 

 

 

‘Zeer tevreden, keep up the good work! Ik zou graag wat terug willen doen.’ Client Financien en Administraties, clienttevredenheidsonderzoek 2016