Onafhankelijke Cliëntondersteuning

Zorg of ondersteuning regelen kan best ingewikkeld zijn. De onafhankelijke cliëntondersteuner kijkt graag met je mee. Deze persoon helpt je op een neutrale manier, zodat jij de juiste keuzes kunt maken.

Wanneer kun je de onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen?

De onafhankelijke cliëntondersteuner helpt bij het regelen van zorg of ondersteuning. Ook als je al hulp krijgt, kun je bij ons terecht met vragen of zorgen.

Misschien weet je niet goed welke stappen je kunt zetten, of ben je niet helemaal tevreden over de hulp die je krijgt. Dan is het fijn als iemand met je meedenkt. Je kunt ons op elk moment inschakelen: voor, tijdens of nadat je zorg of ondersteuning hebt gekregen.

Voorbeelden zijn:

  • als je hulp krijgt van Buurtteams Utrecht

  • als je een Wmo-voorziening wilt aanvragen

  • als je kind jeugdhulp nodig heeft

Wat kan de onafhankelijke cliëntondersteuner voor je doen?

De cliëntondersteuner kan je op verschillende manieren helpen, bijvoorbeeld:

  • uitleg en advies geven over de Wmo, Jeugdwet, Wlz en Zorgverzekeringswet

  • meedenken over waar jij het best terechtkunt met je hulpvraag

  • ondersteuning bieden bij het contact met Buurtteams Utrecht of een zorgorganisatie

  • helpen bij het indienen van bezwaar als je het ergens niet mee eens bent

De onafhankelijke cliëntondersteuner is neutraal en werkt apart van Buurtteams Utrecht en de gemeente Utrecht. Iedereen kan contact opnemen en de ondersteuning is gratis.

Bekijk ook de animatie waarin we uitleggen wanneer je een cliëntenondersteuner kunt inschakelen en wat deze voor je kan doen.

Veelgestelde vragen over onafhankelijke cliëntondersteuning

De onafhankelijke cliëntondersteuner helpt je met vragen over zorg of ondersteuning. We geven informatie en advies en denken mee in het contact met een buurtteam of een zorgorganisatie. Ook kunnen we helpen bij het schrijven van een klacht of bezwaar. Onze ondersteuning is gratis en onafhankelijk van de gemeente Utrecht.