Financieel en Administratie Spreekuur blijft in 2021

Financieel en Administratie Spreekuur blijft in 2021

16 maart 2021

Samenwerking

Het FAS is een samenwerking van U Centraal, de buurtteamorganisaties, Platform Financieel Vrijwilligers Utrecht en de gemeente Utrecht. Marte Kerstens coördineert bij U Centraal het sociaal raadsliedenwerk en kwam met het idee voor FAS. “Als sociaal raadslieden werken we normaal gesproken op de locaties van de buurtteams. Daar bieden we in samenwerking met buurtteammedewerkers laagdrempelig hulp aan Utrechters die sociaal juridische vragen hebben, bijvoorbeeld over voorzieningen en toeslagen. Toen corona uitbrak moesten we de hulp ineens voornamelijk digitaal en telefonisch bieden. Dat kan heel goed, maar bleek niet voor iedere inwoner haalbaar.”

Digitale vaardigheden
Het gebrek aan digitale vaardigheden of middelen maakt inwoners onzeker, zagen de sociaal raadslieden. Mensen stellen hun hulpvraag uit en lopen zo inkomsten mis of kunnen niet op tijd informatie aanleveren bij instanties. Het spreekuur startte in juli 2020 om deze mensen te helpen.  Kerstens: “We hebben twee locaties gevonden die groot genoeg zijn om op een veilige manier mensen te kunnen helpen. Alle nodige maatregelen zijn getroffen om mensen veilig te kunnen ontvangen: spatschermen, aparte monitors, veel afstand, desinfectiemateriaal. En we werken alleen op afspraak.”

Uitkering aanvragen
Tijdens het spreekuur helpen getrainde vrijwilligers, onder professionele begeleiding van sociaal raadslieden, ter plekke bij allerlei financiële vragen. “De vragen kunnen over van alles rondom geld en inkomen gaan,” vertelt Kerstens. “Vaak weten mensen bijvoorbeeld niet goed hoe je bij een veranderd inkomen je toeslagen wijzigt of hoe je een uitkering aanvraagt. Dan kan het zijn dat je belangrijke inkomsten misloopt.” Als de vrijwilliger merkt dat er meer vragen of problemen spelen bij een inwoner of dat de schuldenproblematiek ernstig is, kan ter plekke een buurtteammedewerker of trajectbegeleider van Werk en Inkomen worden ingeschakeld voor overleg of verdere hulp.

Energierekening of boodschappen
“We zien het vaak bij het spreekuur: iemand komt met een kleine vraag naar ons toe, maar er blijkt meer aan de hand te zijn,” vertelt Annelies van Donselaar, sociaal raadsvrouw bij U Centraal. “Bij een betalingsachterstand denken mensen vooral: waar haal ik geld vandaan? Ze zoeken een oplossing voor het meest urgente probleem. Maar daarmee los je het structurele tekort niet op. Al snel wordt het dan kiezen tussen de energierekening of de boodschappen, gaten met gaten vullen.” Doorvragen is dan ook belangrijk tijdens het spreekuur: naar het brede plaatje kijken. “Dit kan voorkomen dat achterstanden uit de hand lopen en dat mensen jarenlang in de schulden zitten,” aldus Van Donselaar.

Hulp bij belastingaangifte
In een paar maanden tijd wisten 500 inwoners van Kanaleneiland en Overvecht de weg naar het spreekuur te vinden. Het spreekuur zal dit hele jaar nog op deze manier beschikbaar blijven voor deze wijken. Ook spreekuren voor hulp bij belastingaangifte (Huba) en gemeentelijke belastingen (BghU) worden op deze locaties aangeboden. Deze hulp is voor inwoners van heel Utrecht die er zelfstandig niet uitkomen en geen uitstel kunnen krijgen.

Locaties en afspraak maken

  • Locatie Overvecht: De Dreef, Schooneggedreef 27C, elke dinsdag 9.00-17.00 uur. Afspraak via Buurtteam Overvecht: 030 740 05 05.
  • Locatie Kanaleneiland: Bij Bosshardt, Marco Pololaan 115, elke donderdag 9.00-17.00 uur. Afspraak via buurtteam Kanaleneiland: 030 740 05 14.