Eenzaamheid signaleren & bespreekbaar maken

Stedelijke training voor álle Utrechtse vrijwilligers in de Informele Zorg. Je komt dus vrijwilligers tegen van verschillende organisaties.

Eenzaamheid speelt overal onder de bevolking en tegelijkertijd is het een onderwerp waarop een groot taboe rust. Wat doe je als je vermoedt dat je buurman of –vrouw, maatje, deelnemer of collega eenzaam is? Hoe herken je eenzaamheid en wat kan je doen? Deze training gaat in op deze vragen en geeft handvatten om in actie te komen.

In de training komt het volgende aan bod:

  • Wat is eenzaamheid?
  • Wat zijn signalen van eenzaamheid?
  • Wat kun je doen als je vermoedt dat iemand eenzaam is?

Na afloop van de training ben je in staat om:

  • Eenzaamheid te herkennen.
  • In gesprek te gaan over het gevoel van eenzaamheid en de onderliggende wensen en behoeften.
  • Met de ander mee te denken over nieuwe perspectieven en ondersteuningsmogelijkheden.

Utrechtse aanpak eenzaamheid: 'Utrecht Omarmt'
De training maakt deel uit van de Utrechtse aanpak eenzaamheid 'Utrecht Omarmt'. Hierbij wordt ingezet op snellere en betere signalering, waarna degenen die steun kunnen gebruiken zo snel mogelijk naar de juiste plek worden geholpen. In deze aanpak wordt zo breed mogelijk samengewerkt. Het tegengaan van eenzaamheid kan immers niet door één iemand worden opgelost. Daarvoor hebben we elkaar nodig. Of je nu buurman, familielid, vriend, collega, kassière, notaris of koerier bent, ieder heeft een (stukje) verantwoordelijkheid. Voor meer informatie over deze aanpak kijk op: www.utrecht.nl/eenzaamheid

 

Waar en wanneer

Datum:                dinsdag 10 maart, 9:30 - 12:30 uur, inloop 9:15

Locatie:                Vrijwilligerscentrale Utrecht, Bemuurde Weerd OZ 3

Trainer:                Inge Nix

Aanmelden:          via de Vrijwilligerscentrale Utrecht

 

Volgende data

De volgende data zijn: maandag 20 april 13:30 - 16:30, inloop 13:15
donderdag 4 juni 18:00 - 21:00, inloop 17:30 met broodje.
Beide locaties: Vrijwilligerscentrale Utrecht, Bemuurde Weerd OZ 3

 

 

 

“Het stelt ons gerust dat de chauffeur van de Maaltijdservice drie keer per week bij moeder langs gaat en even kan zien hoe het met haar is. Dat geeft ons een fijn gevoel.” Veelgehoorde reactie van zoon/dochter van klanten van de Maaltijdservice