Elke dag een bedankje

Gina Waterlander is sinds twee jaar telefoonvrijwilliger bij de Algemene Hulpdienst van U Centraal. Ze ontvangt telefoontjes van mensen die een hulpvraag hebben en koppelt ze aan een vrijwilliger.

Twee dagdelen per week zit ze te bellen en te mailen in de grote kantoorruimte, met de andere telefoonvrijwilligers en de consulenten die meewerken en begeleiden.


Leuke mensen

“Ik kwam binnen en het voelde meteen als een warm bad,” vertelt Gina. Als werkzoekende had ze geen zin om de hele week thuis te zitten en ze wilde ook iets terugdoen voor de WW-uitkering.  “Op zoek naar vrijwilligerswerk heb ik vijf werkgevers aangeschreven en ben bij vijf op gesprek geweest. U Centraal vond ik de leukste die erbij zat. Het leukste werk, leuke mensen, leuke leiding. Het voelde goed en daarna heb ik alleen maar leuke ervaringen gehad. Je wordt elke dag bedankt voor het feit dat je op het werk bent geweest. ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik een bericht kreeg op de WhatsApp: Zo, wat heb jij vandaag een hoop gedaan! Daar leef je van op en dan ga je de volgende dag weer flink lachend aan het werk.”


Terugkoppeling

Toch is het werk niet altijd gemakkelijk. Gina: “Je hebt moeilijke mensen, makkelijke mensen, dat is echt heel verschillend. Soms moet je iemand een slecht bericht geven, dat we de hulpvraag na maanden zoeken naar een vrijwilliger, niet kunnen beantwoorden. Maar als we de vraag wel hebben kunnen vervullen en het gaat goed en de vrijwilliger is geweest, dan is het alleen maar leuk om weer een terugkoppeling te krijgen van: die heeft het goed gedaan, het was gezellig. Dan ga ik met een voldaan gevoel naar huis!”


Meer weten?

www.u-centraal.nl/kantoorvrijwilliger

Als vrijwilliger financien en administraties mag ik heel dichtbij komen in het leven van mijn client. Dat vind ik heel bijzonder. Vrijwilliger Financien en Administraties