Aangepaste dienstverlening vanwege coronavirus

U Centraal heeft de werkzaamheden aangepast om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We volgen hierbij de instructies van het RIVM, de GGD en het kabinet. Dit betekent dat we (fysiek) sociaal contact tot een minimum beperken en onze dienstverlening zoveel mogelijk telefonisch en online aanbieden. Daar waar we mensen toch bezoeken, treffen we extra voorzorgs- en beschermende maatregelen. Deze werkwijze geldt in ieder geval van 16 maart tot en met 28 april. We doen ons uiterste best om u binnen de beperkingen zo goed mogelijk te blijven helpen.

Hieronder vindt u algemene informatie over de komende periode en specifieke informatie per project. We blijven ons aan de situatie aanpassen, dus de informatie kan wijzigen. Houd voor de actuele stand van zaken dit overzicht in de gaten.

Groepsactiviteiten
De groepsactiviteiten, trainingen en informatiebijeenkomsten die gepland waren in de periode van 16 maart tot en met 28 april gaan niet door. Als u zich al voor een van deze activiteiten had aangemeld ontvangt u hierover bericht.

Inzet vrijwilligers
Ook onze vrijwilligers vragen wij om het contact met hun cliënten per telefoon en online voort te zetten. Daarnaast zullen onze vrijwilligers juist nu cliënten actief benaderen met de vraag of zij ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij financiën of boodschappen doen.

Luisterend oor
Wie zich eenzaam of bezorgd voelt en met iemand wil praten, kan bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 – 46 66 66.

Afspraak
Heeft u in de periode van 16 maart tot en met 2 april een afspraak met een van onze medewerkers? Dan neemt de medewerker contact met u op om met u te overleggen of de afspraak telefonisch of online kan doorgaan.

Vragen?
Bij vragen kunt u contact opnemen met uw vaste contactpersoon. Heeft u die niet, dan verwijzen wij u naar de contactgegevens die u op deze website vindt bij het onderwerp van uw vraag.

Specifieke informatie per project:

Algemene Hulpdienst
De Algemene Hulpdienst heeft vrijwilligers paraat staan om de komende weken extra ondersteuning te bieden, bijvoorbeeld boodschappen doen of andere praktische hulp die veilig en op afstand mogelijk is. De Algemene Hulpdienst is bereikbaar via 030 - 236 17 43 en alghulpdienst@u-centraal.nl.

Vriendschap in Utrecht, Rechtstreeks, Netwerkcoaching/WIE, Hulp bij dementie, Buddyzorg en Taalcoaching
Vrijwilligers houden telefonisch en digitaal contact met cliënten. Heeft u praktische hulp nodig, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen, neem dan contact op met de Algemene Hulpdienst: 030-2361743 of alghulpdienst@u-centraal.nl. Heeft u behoefte om te praten, dan kunt u bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 - 46 66 66.

DomstadPlusBus
De DomstadPlusBus rijdt geen ritten in de periode van 16 maart tot en met 28 april. Kunt u niet zelf de deur uit voor boodschappen of heeft u een andere dringende hulpvraag, neem dan contact op met de Algemene Hulpdienst: 030-2361743 of alghulpdienst@u-centraal.nl. Heeft u behoefte om te praten, dan kunt u bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 – 466666.

Financiële ondersteuning (Financiën, Administratie en Informatie)
Alle hulp bij financiën en administratie wordt telefonisch en digitaal aangeboden. Vrijwilligers bezoeken op dit moment geen mensen thuis voor hulp bij administratie. Ook financiële ondersteuning bij de buurtteams, in de vorm van bijvoorbeeld spreekuren en sorteergroepen, gaat niet door en wordt vervangen door telefonisch en digitaal contact. 

Workshops Financiën bij levensgebeurtenissen
De workshops Financiën bij levensgebeurtenissen gaan niet door op locatie. We onderzoeken we of een deel van de workshops online kunnen aanbieden. U kunt zich wel aanmelden voor een workshop; samen kijken we dan op welke manier we u op afstand kunnen ondersteunen.

Maaltijdservice
De Maaltijdservice gaat door met het bezorgen van maaltijden. De bezorgers bezorgen tot aan de voordeur en vermijden elk fysiek contact. Klanten ontvangen per brief informatie over de maatregelen. Voor vragen, bijvoorbeeld over nieuwe aanmeldingen of hulp bij het bestellen van menu's, zijn wij telefonisch en per mail bereikbaar: 030-236 1791 en maaltijden@u-centraal.nl.

Steunpunt Mantelzorg Utrecht
Steunpunt Mantelzorg Utrecht heeft de telefonische bereikbaarheid uitgebreid: consulenten zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via 030 236 17 40. Wij horen graag uw ervaringen, praktische tips en zaken waar u tegenaan loopt. Ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor kunt u ons bellen. Mailen kan natuurlijk ook: mantelzorg@u-centraal.nl. Als u het fijn vindt om via telefoon of WhatsApp ervaringen uit te wisselen met andere mantelzorgers, dan brengen we u graag met elkaar in contact. 

De trainingen en de waarderingsdag die gepland waren in de periode van 16 maart tot en met 28 april gaan niet door. Als u zich al voor een van deze activiteiten had aangemeld ontvangt u hierover bericht.

Heeft u behoefte om te praten, dan kunt u ook bellen met De Luisterlijn Utrecht: 030 - 294 33 44 of (voor ouderen) ANBO: 0348 - 46 66 66.

Sociaal raadsliedenwerk
De sociaal raadslieden bieden hulp zoveel mogelijk telefonisch en online aan, als altijd in nauwe samenwerking met de buurtteammedewerkers. Hulp bij belastingaangifte (HuBa) wordt op dit moment niet aangeboden. 

Buurtbemiddeling en Woonoverlast
Medewerkers en vrijwilligers hebben hebben waar mogelijk telefonisch en digitaal contact met cliënten en betrokkenen. Huisbezoeken en buurtonderzoeken gaan niet door. Buurtbemiddeling is bereikbaar voor al uw vragen via 030 - 236 17 28 en buurtbemiddeling@u-centraal.nl.

Stadsteam Informatie & Advies
Uiteraard kunt u gebruik blijven maken van informatiebronnen als www.ugids.nl en www.geldwijzer030.nl. Op de pagina www.ugids.nl/corona wordt een overzicht bijgehouden van belangrijke websites en informatie die relevant zijn in coronatijd, bijvoorbeeld rond thema's als inkomen en gezondheid.

Kunt u niet vinden wat u zoekt? Dan zijn wij bereikbaar via de chat en WhatsApp: 06 – 23 36 50 51.

Onafhankelijke cliëntondersteuning
De ondersteuning wordt op afstand aangeboden digitale middelen en telefoon. De cliëntondersteuner is bereikbaar via 030 - 236 17 60 en klantondersteuner@u-centraal.nl.

Het is zo fijn om te weten dat ik niet de enige ben met problemen. Meisje tijdens faalangsttraining PPI