U Centraal gaat samenwerking aan om administratie Utrechter op orde te krijgen

In Utrecht zijn naast U Centraal meer organisaties die met inzet van vrijwilligers Utrechters ondersteunen bij hun administratie, financiën en schulden. Honderden vrijwilligers helpen mensen om hun administratie weer op orde te krijgen en een overzicht te maken van inkomsten en uitgaven. Zo worden schulden in een vroeg stadium aangepakt of voorkomen. Deze organisaties hebben op 20 juni een samenwerkingsconvenant getekend en overhandigd aan wethouder Linda Voortman.

“Iedere Utrechter moet kunnen rondkomen en meedoen,” zegt Linda Voortman, wethouder Werk en Inkomen. “Hulp krijgen bij geldzorgen moet daarom makkelijk zijn. Daar werken we als gemeente hard aan. Maar, we kunnen het niet alleen. Mooi dat Utrechtse vrijwilligersorganisaties nu gezamenlijk optrekken om samen te werken aan onze ambitie: een schuldenvrij Utrecht.”

De samenwerkingsovereenkomst is getekend door U Centraal, Humanitas, SchuldHulpMaatje, De Tussenvoorziening, Leger Des Heils, Al Amal, IOT en SMN. Gezamenlijk helpen deze organisaties ongeveer 1000 mensen per jaar. De organisaties gaan onder andere samenwerken op het gebied van scholing van vrijwilligers, gezamenlijke profilering en het actief bereiken van nieuwe deelnemers. Zo willen ze nog meer Utrechters helpen bij hun administratie.

Naar schatting hebben 14.000 tot 35.000 Utrechtse huishoudens problematische schulden. Daarbij zijn er ook veel mensen die (tijdelijk) moeite hebben met het op orde krijgen van hun administratie. Een vrijwilliger kan dan helpen om het overzicht terug te krijgen en zorgt ervoor dat mensen na afloop van het traject zelf weer verder kunnen.

Alliantie thuisadministratie