‘Je helpt mensen pas echt als ze daarna ook zelf iets kunnen’

Veel (schuld)hulpverleners en vrijwilligers komen het in hun werk tegen: cliënten met stapels ongeopende post. Niet iedereen staat erbij stil dat dit kan komen doordat de cliënt moeite heeft met taal of rekenen. Administratie bijhouden, toeslagen aanvragen of rekeningen begrijpen is dan een grote uitdaging. De Utrechtse welzijnsorganisatie U Centraal pakt dit samen met de buurtteams aan.

Zij organiseren de cursus Voor ’t zelfde geld voor cliënten die moeite hebben met taal en meer grip op hun persoonlijke financiën willen krijgen.


Projectleider Marleen van Zijl van U Centraal is erg te spreken over de geïntegreerde aanpak. “Het heeft absoluut een meerwaarde om bij mensen met financiële problemen aandacht te hebben voor laaggeletterdheid. We zien in de praktijk dat het de reden kan zijn waarom iemands administratie niet lukt. Voor ’t zelfde geld past hier goed bij. De inhoud is laagdrempelig en praktijkgericht. Precies waarvan je denkt: ja, dat heeft iemand nodig!”


Samen met buurtteams

In september 2016 startte de eerste cursus op de locatie van Buurtteam Ondiep Pijlsweerd. De negen deelnemers zijn cliënten van verschillende buurtteams in Noordwest-Utrecht. Zij waren zo enthousiast dat er een extra, zesde, les werd georganiseerd. Marleen: “Onze ambitie is dat in 2017 alle buurtteams deze aanpak omarmen en dat we de cursus in elke wijk aanbieden. Ook is het belangrijk dat de bewoners van de stad Utrecht weten van de cursus en dat die een perfecte mogelijkheid voor hen kan zijn.” Deelnemers werken met Voor ’t zelfde geld niet alleen aan het op orde krijgen van hun administratie, maar ook aan taal en rekenen. Dit helpt hen om een stabiele financiële situatie te creëren. Het lesmateriaal bevat lees-, schrijf- en rekenopdrachten over bijvoorbeeld internetbankieren, onverwachte uitgaven en verzekeringen.


Van elkaar leren

Liselotte Anbeek en Sandra Rellum zijn vrijwilliger bij U Centraal en geven samen de cursus Voor ’t zelfde geld. Zij hebben een training gevolgd waarin zij meer leerden over laaggeletterdheid en hoe ze het lesmateriaal kunnen gebruiken. Sandra: “Ik vind het heel leuk om te doen. Je leert de deelnemers echt iets waar zij in het dagelijks leven wat aan hebben, zoals internetbankieren.” Liselotte: “We proberen vooral om inzicht te verbeteren. De deelnemers nemen bijvoorbeeld hun kassabonnetjes mee. Dan bekijken we samen wat zij die week gekocht hebben, welke keuzes zij maken en hoe dat eventueel beter kan. Doordat we samenwerken in een groep, leren de deelnemers ook van elkaar. Het is heel mooi om te zien dat ze door kleine stapjes te zetten, meer zelfvertrouwen krijgen.”

“Ik wist niet hoe ik mijn administratie moest aanpakken. In de cursus heb ik geleerd hoe ik ermee kan omgaan. Ik neem de oorkonde mee naar mijn werk!”, vertelt een enthousiaste deelnemer.


Zelfredzaamheid stijgt

Buurtteammedewerker en sociaal raadsvrouw Esther Guijt ondersteunt de vrijwilligers en is tijdens de lessen beschikbaar voor vragen. Ook zij is positief over de aanpak. “Die sluit goed aan op de behoefte in de wijken: deze mensen willen graag dingen zelf kunnen doen. Het is fijn als de deelnemers straks de basis zelf kunnen en grip hebben op hun eigen financiële situatie. Als hun zelfredzaamheid stijgt, hoeven ze anderen niet meer te vragen om hen te helpen. Ik hoop dat het als een lopend vuurtje door de wijk gaat.” Pieter-Bas van Steenis van het buurtteam in Ondiep Pijlsweerd sluit daarop aan: “Je helpt mensen pas echt als ze daarna ook iets zelf kunnen. Dan ben je echt goed bezig met hulpverlening. Zo’n cursus is een goede stap in die richting.”